#HappyBirthdayHashtag Mała postać zmienia internet

#HappyBirthdayHashtag Mała postać zmienia internet

Czy #JeSuisCharlie, #RefugeesWelcome czy #FreeDeniz: Dzisiaj wstrząsające światem wydarzenia są rejestrowane z hashtagami. Został wynaleziony dziesięć lat temu i od tego czasu przyniósł poważną zmianę w komunikacji cyfrowej.

Najnowsze wiadomości w filmie

Nie tak dawno temu diament nie pełnił żadnej funkcji. Jest obecny na każdym telefonie, ale wciąż jest zbyt dobrze ukryty na większości klawiatur smartfonów. I to pomimo tego, że w ciągu ostatnich dziesięciu lat miała stromą karierę.

Ponieważ 23 sierpnia 2007 r. Amerykanin Chris Messina wpadł na pomysł wykorzystania podwójnego krzyża do lepszego uporządkowania wciąż młodego serwisu krótkich wiadomości na Twitterze. W tweecie prawnik z San Francisco zasugerował oznaczenie pewnych warunków diamentem, aby tworzyć grupy i dyskusje. #barcamp był pierwszym hashtagiem, którego Messina użyła do wywołania małej rewolucji internetowej.

Ponieważ dziesięć lat później hashtag stał się integralną częścią komunikacji językowej – zwłaszcza online. Identyfikuje grupy, tematy i nastroje, a wydarzenia zmieniające świat są teraz mocno powiązane z hashtagami.

Na początku 2013 roku kobiety używały hashtagu „Outcry”, aby opisać swoje doświadczenia z seksizmem, molestowaniem i nadużyciami.

#JeSuisCharlie, wprowadzony po ataku islamistów na redaktorów satyrycznego magazynu „Charlie Hebdo” 7 stycznia 2015 r., był i jest uosobieniem globalnej żałoby. Późnym latem 2015 r. Niemcy powitały wielu uchodźców hasztagiem #RefugeesWelcome.Według analityków mediów społecznościowych z Talkwalker, hashtag został użyty na Twitterze ponad 500 000 razy w ciągu ostatnich dwóch lat. A wolność dla dziennikarza Deniz Yücela uwięzionego w Turcji wciąż jest domagana przez wielu pod hasłem #FreeDeniz.

ARCHIWUM - Hashtag „FreeDeniz” znajduje się na podświetlanej tablicy w wydawnictwie Axel-Springer-Verlag w dniu 04.04.2017 w Berlinie jako wezwanie do uwolnienia dziennikarza Deniz Yücela, który został uwięziony w Turcji. (Źródło: Britta Pedersen / dpa)

Hashtag został początkowo wyśmiany

Jak wiele wielkich wynalazków, hashtag był na początku wyśmiewany. „Początkowo Twitter niechętnie wprowadzał hashtag” – wyjaśnia wynalazca Messina niemieckiej agencji prasowej. Dziesięć lat temu myśleli, że hashtag jest „nerdowy” i może zmylić przeciętnego użytkownika. Tak więc zajęło prawie dwa lata, zanim Twitter połączył wszystkie hashtagi i wyniósł wynalazek Messiny na nowy poziom.

„W naszym pierwszym badaniu językowym dotyczącym komunikacji na Twitterze w międzynarodowym porównaniu z 2009 r. mniej niż dziesięć procent tweetów zawierało hashtagi” – mówi lingwistka Netaya Lotze z Uniwersytetu w Münster. Pojęcie „społeczności hashtagowej” było wówczas jeszcze zupełnie nieznane.

Instagram toruje drogę do przełomu

Messina uważa, że ​​za prawdziwy przełom w hashtagu uważa serwis zdjęciowy Instagram. „Szybko stało się jasne, że nie można szybko znaleźć zdjęć bez opisów” – mówi Amerykanin. „A zamiast długich opisów ludzie po prostu używali hashtagów”. W międzyczasie prawie żadna sieć społecznościowa nie może obejść się bez podwójnego krzyża.

Nie tylko dlatego, że w niektórych przypadkach funkcja hashtagu uległa zasadniczej zmianie. W szczególności w przypadku spółki zależnej Facebooka, Instagrama, jest on bardziej wykorzystywany do tagowania zdjęć, a dopiero w drugim kroku do tworzenia grupy interesów. A ponieważ w postach nie ma limitu znaków, w przeciwieństwie do Twittera, możesz z radością na nim „zahaszować”. Wtedy zwiedzanie plaży jest nie tylko #świetne, ale także #piękne, #świetne, pełne #słońca i #słońca.

Gotowanie we własnym soku

Ciągłe dodawanie słów kluczowych i sortowanie wszystkich treści za pomocą hashtagów również ma niebezpieczny wpływ, mówi naukowiec Lotze. Dzieje się tak, ponieważ użytkownicy bardziej intensywnie filtrują i widzą tylko to, co jest powiązane z określonymi hashtagami - typowy efekt sieciowy. „W pewnym sensie gotujesz we własnym soku” – mówi Lotze.

Kampanie handlowe i polityczne podążały właśnie za tymi tendencjami. „Jednym z przykładów w sektorze komercyjnym są liczne kampanie marketingowe firm kosmetycznych z hashtagami rozpowszechnianymi przez influencerów kosmetycznych” – mówi Lotze.

A politycy nie mogą już zarządzać swoimi kampaniami bez hashtagów. Podczas gdy SPD przystąpiła do federalnej kampanii wyborczej z #schulzzug, CDU skróciło swój program wyborczy do hashtagu #fediwgugl. To, co prezydent USA i fan Twittera Donald Trump miał na myśli, mówiąc o złowieszczym #covfefe, przez krótki czas pozostawało zabawną tajemnicą. Miesiąc później ustawa „Communications Over Various Feeds Electronically for Engagement” nobilitowała opracowanie ustawy przez prezydenta USA Trumpa.

Tags
Author
Karolina Kanas

Leave a Reply