Skanuj dyski sieciowe za pomocą Windows Defender

Skanuj dyski sieciowe za pomocą Windows Defender

Wielu użytkowników korzysta z programu Windows Defender do ochrony przed wirusami. Program zawarty w systemie Windows jest nie tylko darmowy, ale teraz może nadążyć za konkurencją Kaspersky, Bitdefender lub Avira pod względem współczynników wykrywalności. W ten sposób możesz również skanować dyski sieciowe za pomocą Defendera.

Domyślnie Defender skanuje tylko dyski lokalne na komputerze. Jest jednak w stanie rozszerzyć swoje skanowanie antywirusowe na współdzielone dyski sieciowe. Microsoft odradza to jednak: jeśli w sieci pracuje kilka komputerów i każdy z nich bada nie tylko własne dyski, ale także udziały innych komputerów, nie tylko marnuje się moc obliczeniową, ale i sieć jest niepotrzebnie obciążona. O wiele lepiej, jeśli każdy komputer ograniczy się do własnego dysku twardego podczas skanowania w poszukiwaniu wirusów.

Jeśli jednak oprócz komputera służbowego w sieci prywatnej skonfigurowałeś urządzenie NAS, warto rozszerzyć o nie obszar działania Defendera. Jeśli pracujesz z wersją Professional lub Enterprise systemu Windows, wykonaj następujące czynności: Wpisz gpedit w polu wyszukiwania na pasku zadań i kliknij „Edytuj zasady grupy”. Spowoduje to otwarcie „Edytora lokalnych zasad grupy”. Teraz kliknij „Konfiguracja komputera”, „Szablony administracyjne”, „Składniki systemu Windows”, „Microsoft Defender Antivirus” i kliknij dwukrotnie, aby otworzyć podfolder „Skanuj”. Kliknij dwukrotnie „Skanuj pliki sieciowe”, wybierz opcję „Aktywowane” w oknie, które się otworzy i potwierdź przyciskiem „OK”.

Właściciele systemu Windows Home muszą postępować inaczej, ponieważ w tej wersji systemu Windows brakuje edytora zasad grupy. Masz dwie opcje: Z jednej strony możesz aktywować skanowanie sieci za pośrednictwem rejestru. Aby to zrobić, przejdź do folderu HKEY_LOCAL_MACHINE \ SOFTWARE \ Policies \ Microsoft i kliknij prawym przyciskiem myszy podfolder \ Windows Defender. Wybierz „Nowy -› Klucz ”, nadaj kluczowi nazwę „Skanuj ”i potwierdź przyciskiem Enter. Następnie kliknij go prawym przyciskiem myszy i przejdź do „Nowa -› Wartość DWORD (32-bitowa) ”. Nazwij nowy wpis „DisableScanningNetworkFiles” i potwierdź go. Kliknij dwukrotnie wpis i upewnij się, że wartość to „0”. Aby ponownie wyłączyć opcję sieci, po prostu usuń wartość DWORD.

Z drugiej strony możesz również użyć Powershell, aby aktywować opcję sieci. Wpisz powershell w polu wyszukiwania na pasku zadań, kliknij prawym przyciskiem myszy „Windows PowerShell” i wybierz „Uruchom jako administrator”. Wpisz polecenie Set-MpPreference -DisableScanning-NetworkFiles 0 i potwierdź klawiszem Enter. Aby później ponownie wyłączyć skanowanie sieci, użyj polecenia Set-MpPreference -DisableScanningNetworkFiles 1.

Wskazówka: obszerne kompendium dotyczące bezpieczeństwa sieci

Tags
Author
Karolina Kanas

Leave a Reply