Zgubiony router: Vodafone nie może prosić o nową cenę

Zgubiony router: Vodafone nie może prosić o nową cenę

Klienci, którzy nie zwracają już routera Vodafone, nie muszą zwracać firmie Vodafone nowej ceny, chociaż firma Vodafone wcześniej o to poprosiła. O tym zadecydowały dwa sądy. Tak mówi Vodafone!

Centrum doradztwa konsumenckiego Nadrenia Północna-Westfalia wskazuje na dwa wyroki, które wzmacniają pozycję klientów Vodafone. Rzecznicy konsumentów pozwali Vodafone przed Sądem Okręgowym w Düsseldorfie i Sądem Okręgowym w Monachium, ponieważ firma telefonii komórkowej w Düsseldorfie zażądała od swoich klientów ryczałtowej stawki za utracone routery lub odbiorniki wypożyczone lub wypożyczone, co odpowiada cenie nowego routera. Klienci Vodafone muszą zapłacić tę stawkę ryczałtową, która może wynosić do 249,90 euro w zależności od urządzenia, nawet jeśli router był używany przez wiele lat i dlatego jest stary. Vodafone potwierdził to podejście wiele lat temu.

W szczególności dotyczy to przypadków, w których klienci Vodafone wypowiadają umowę Vodafone, a następnie nie zwracają routera dostarczonego przez Vodafone lub Vodafone Kabel Deutschland w momencie podpisania umowy. Centrum doradztwa konsumenckiego w Nadrenii Północnej-Westfalii zaskarżyło postanowienia Ogólnych Warunków Handlowych Grupy Vodafone w pierwszej instancji przed Sądem Okręgowym w Düsseldorfie i Sądem Okręgowym w Monachium, które przewidywały odszkodowanie ryczałtowe do 249,90 euro jeśli urządzenie nie zostało zwrócone. Rzecznicy konsumentów ustalili rzeczywiste ceny, jakie urządzenia, które mają zostać zwrócone, nadal kosztują na rynku i stwierdzili, że ceny te były niższe od kwot żądanych przez Vodafone.

Zdaniem rzeczników konsumentów sądy uznały, że spółce nie wolno było pobierać ryczałtu równego nowej cenie. Zarówno Sąd Okręgowy w Düsseldorfie, jak i Sąd Okręgowy w Monachium uznały odpowiednią klauzulę za nieskuteczną.

Zdaniem rzeczników konsumentów, sędziowie stwierdzili: „Decydującym czynnikiem o szkodzie nie jest nowa cena, ale cena używanego urządzenia. W końcu, jeśli urządzenie nie zostanie zwrócone, nie oznacza to automatycznie konieczności zakupu nowego, ponieważ Vodafone ma dużą liczbę urządzeń i może korzystać z routerów z tej puli urządzeń.

Wolfgang Schuldzinski, członek zarządu Centrum Konsumenckiego Nadrenii Północnej-Westfalii: Wyroki „potwierdzają, że Vodafone niesłusznie zażądał dużych sum pieniędzy od swoich byłych klientów. Każdy, kto nie zwróci wypożyczonego lub wypożyczonego urządzenia, które było używane przez lata, nie może być już zobowiązany do zapłaty nowej ceny.”

Ponadto rzecznicy konsumentów podkreślają, że klauzule odszkodowawcze Vodafone regulujące nieudany zwrot urządzenia również są nieskuteczne. „Jeśli zwrot nie powiedzie się bez winy konsumenta, Vodafone nie może go pociągnąć do odpowiedzialności” – wyjaśnia Schuldzinski. Rzecznik konsumentów kontynuuje: „Regulamin Vodafone jest sprzeczny z ustawowymi przepisami dotyczącymi odszkodowań”.

Centrum doradztwa konsumenckiego informuje o kolejnym sukcesie: wdrożono, że Vodafone jest zobowiązany do wymiany zakupionego i wadliwego nowego urządzenia na nowe na żądanie konsumenta. Do tej pory Vodafone dostarczał również urządzenia regenerowane jako zamienniki w ramach dodatkowej wydajności.

Ważne: Oba wyroki nie są jeszcze ostateczne. Rzecznicy konsumentów radzą: „Jeżeli konsumenci toczą obecnie spór o odszkodowanie z Vodafone, mogą odwołać się do orzeczeń i zaproponować Vodafone uzależnienie płatności od wyniku ewentualnego procesu odwoławczego”.

Uwaga: wyrzuć stary router - może być drogi!

W odpowiedzi na dwa orzeczenia sądowe Vodafone przesłało nam następujące oświadczenie:

„Nasze warunki (GTC) stanowią, że klienci telewizji kablowej muszą zwrócić urządzenia, które wynajęli i pożyczyli od Vodafone, właścicielowi Vodafone po zakończeniu stosunku umownego. Jeśli taki router lub odbiornik nie zostanie zwrócony, należy się odszkodowanie. Sądy okręgowe w Düsseldorfie i Monachium uznały tę zasadę za zasadniczo zgodną z prawem. Oba sądy wymyślają jedynie inną formułę przy obliczaniu wysokości odszkodowania, a tym samym niższą kwotę. Oba wyroki nie są jeszcze prawomocne. Przyjrzymy się im bliżej, a następnie zdecydujemy, jak dalej postępować.” Vodafone podkreśla: „Oczywiste jest jednak, że wszyscy klienci sieci kablowych są nadal zobowiązani do zwrotu wypożyczonych i wypożyczonych urządzeń (odbiorników, routerów) do nas po zakończeniu stosunku umownego zakończyła się należne odszkodowanie. Tylko kwota tej płatności jest kwestionowana. „Koniec wyceny

Tags
Author
Karolina Kanas

Leave a Reply